Ke Udara

{{nowplay.song.artist}}

{{nowplay.song.track}}

Segmen Terkini

{{currentshow.name}}

#Trending

Ulat Keluar Dari Muka Bukan Ulat Resdung, Tetapi Ulat Dari Badan Lipas !

Nampaknya ramai yang dah tertipu dengan segala macam rawatan resdung selama ni.

Oleh: Aimi Nordin Sumber: KKM & Roof Of Science 

Cara rawatan yang paling popular bagi resdung adalah dengan menggunakan lipas. Sapukan lipas itu pada seluruh muka dan akan ada ulat resdung yang keluar. Tapi sebenarnya kita dah tertipu. 

Sebenarnya ulat resdung yang dikatakan keluar dari muka ketika rawatan bukan lah ulat resdung tetapi ulat yang keluar daripada lipas itu sendiri !

Kenapa ulat daripada lipas dan bukannya muka pesakit resdung ?

Lipas merupakan salah satu serangga yang membawa pelbagai jenis parasit seperti virus, bakteria dan kulat (fungi). Kajian telah pun dilakukan di Afrika yang melibatkan 6000 ekor lipas. Pemeriksaan pada semua organ serta sistem pencernaan lipas mendapati terdapat banyaknya parasit seperti cacing Trichuris trichiura, Taenia spp. dan Ascaris lumbricoides serta banyak lagi parasit lain. 

Tak kisah lah sapu kat mana pun lipas tu tetap akan mengeluarkan cacing tersebut. 

Fakta penting : Resdung adalah sejenis alahan yang sama seperti eczema dan asma yang dikenali sebagai Allergic Rhinitis.

Jadi, cara popular rawatan resdung yang guna sebarang jenis lipas tu bukan keluarkan ulat resdung dan belum tentu sembuhkan resdung. Malahan ia buat kita lagi terdedah kepada jangkitan parasit yang dibawa lipas. Seeloknya jumpa sahaja doktor yang pakar. 

 

Filled Under :

Menarik

  • {{related.category}}

    {{related.name}}

     {{related.DocumentPublishFrom | date:"dd MMMM yyyy h:mma"}}